Despre mine

Fotografia mea
Bucuresti, Sector 6(Crangasi), Str.Ceahlau 22, ap.5, Romania
Ca psiholog imi doresc sa vin in sprijinul cat mai multor persoane, care, in aceste vremuri problematice, dintr-un motiv sau altul ajung intr-un impas. Prin ceea ce fac doresc sa conving ca psihologul poate avea un rol important in societate. Consider ca si K.J. Schneider ca Psihologia este o„ştiinţă a inimii"în sens romantic ce”trebuie făcută cu artă”. Sper ca formarile facute pana acum si experienta mea de viata, sa-mi permita sa aduc linistea in familiile in care apar probleme.

sâmbătă, 26 septembrie 2009

RELAXAREA PROGRESIVA JACOBSON

Recomand cu caldura pentru toti tinerii o metoda de relaxare care va va ajuta sa treceti peste momente dificile , dar in acelasi timp poate preveni momentele tensionate cauzate de stresul de zi cu zi .

Este o metoda de relaxare initiata de Jacobson. Ea consta în alternarea relaxarii si tensionarii principalelor grupe de muschi pâna la eliminarea contractiilor musculare si obtinerea relaxarii.
1. Se alege o pozitie confortabila într-un fotoliu sau culcat pe spate.
2. Acum închide usor ochii si respira adânc de trei ori.
3. Strânge puternic pumnul drept astfel încât sa simti tensiune în mâna si antebrat, tine asa, observa ce simti, bine, acum relaxeaza.
4. Repeta 3.
5. Repeta 3 si 4 pentru pumnul stâng.
6. Strânge puternic pumnul drept si îndoaie antebratul astfel încât sa simti tensiune în antebrat si biceps, tine asa, observa ce simti, acum relaxeaza.
7. Repeta 6.
8. Repeta 6 si 7 pentru mâna stânga.
9. Acum repeta simultan 7 si 8.
10. Strânge puternic muschii din jurul ochilor astfel încât sa simti tensiune în jurul ochilor si a fruntii, tine asa, observa ce simti, bine, relaxeaza.
11. Repeta 10.
12. Strânge puternic maxilarul, ridica barbia astfel încât muschii cefei sa fie contractati, observa ce simti, bine, acum relaxeaza.
13. Repeta simultan 10 si 12.
14. Împinge puternic pieptul în fata si trage umerii în spate, astfel încât sa simti tensiune în muschii spatelui, tine asa, foarte bine, acum relaxeaza.
15. Repeta 14 si în plus trage abdomenul asfel încât sa simti încordati muschii abdomenului, tine asa, observa ce simti, bine, acum relaxeaza .
16. Repeta si 15.
17. Respira adânc de trei ori si repeta simultan 9, 13 si 15.
18. Ridici degetele de la picioare astfel încât sa simti o puternica tensiune în gamba si coapsa dreapta, tine asa, bine, acum relaxeaza.
19. Repeta 18.
20. Repeta 18, 19 pentru piciorul stâng.
21. Repeta 20 si 19 simultan.
22. Respira adânc de trei ori si repeta simultan 9, 13, 15 si 21.
Fiecare exercitiu dureaza aproximativ 20-30 de minute.
1. Practicati cei 22 de pasi cel putin de 3 ori în decursul a 2 zile.
2. Practicati pasii 1, 9, 17, 22 de ce putin 3 ori în decursul a 2 zile.
3. Practicati pasii 1 si 22 de ce putin 3 ori în decursul unei zile.
Mecanismul relaxarii progresive Jacobson
Prin tehnica relaxarii progresive Jacobson, subiectul învata sa operationalizeze conceptele de relaxare si tensiune. Ulterior, ca urmare a exercitiilor repetate, se întareste conexiunea între eticheta lingvistica de relaxare si starea efectiva pe care aceasta o defineste, subiectul reusind astfel sa-si controleze lingvistic si voluntar relaxarea musculara.
Sper sa va fie de folos !
Psiholog-consilier Familie-Cuplu, Niculina Ciuperca
Cabinet individual de psihologie Bucuresti, Cartier Crangasi , Str. Ceahlaul 22 , etaj 2 ap.5
Telefon 0724878966 ; 0762635466

3 comentarii:

Anonim spunea...

ar fi indicat sa precizati sursa acestei tehnici. din cate imi dau seama este luata dintr-o anumita carte si merita precizata aceasta sursa

NICULINA CIUPERCA spunea...

Multumesc. Aveti dreptate . Exista in Tratat de psihoterapii cognitive si comportamentale-autor Daniel David, precum si in cartile d-nei Holdevici, d-nei Mitrofan, etc.
Eu personal nu am luat-o dintr-o anumita carte, am primit-o la diverse cursuri(prin 2002), precum si la Conferinţa "Diaspora în cercetarea ştiinţifică şi învăţământul superior din România" Bucureşti, 21-24 septembrie 2010 (in forma cartonata). Pe blog am recomandat-o cu numele autorului caruia ii apartine,ca sa nu mai caut paginile din diversele carti in care a aparut. M-am gandit numai ca poate fi de folos celorlalti, nu mi-am asumat ca ar fi o tehnica a mea.

NICULINA CIUPERCA spunea...

Edmund Jacobson (1888-1983), psihiatru si fiziolog american, este fondatorul relaxarii musculare progresive si al bio feed back-ului. Tot el a fost cel care, utilizand aparatura specifica, a realizat pentru prima data o masuratoare a tonusului muscular, a impulsurilor nervoase si a activitatii mentale (neuromusculare) la nivelul creierului unui om in viata.
Jacobson considera ca exista o legatura directa intre excesul tensiunii musculare si diverse boli somatice si psihice, si recomanda relaxarea drept remediu sau in profilaxia tulburarilor psihosomatice. In 1929, dupa 20 de ani de cercetari, apare lucrarea “Relaxarea progresiva”. Fiecarui proces mental ii corespund stari neuro-musculare specifice si masurabile, deci relaxarea mentala este posibila prin relaxarea musculara.Tehnica presupune invatarea controlului tonusului muscular, pornind de le contractii realizate treptat, zona cu zona, prin intermediul exercitiilor de destindere. Ordinea este importanta: extremitatile superioare, inferioare, abdomen, spate, torace si facies.
Jacobson a continuat sa isi desfasoare cercetarile la Laboratorul de Fiziologie Clinica din Chicago, pe care l-a si condus pana in 1960. Cea mai cunoscuta carte a sa, “Trebuie sa te relaxezi” (1934), se adreseaza publicului larg.